Monday, December 14, 2015

2J - Janji dan Jodoh (CROSS OVER MILA SI GEMUK)

2J - Janji Dan Jodoh (CrossOver Mila Si Gemuk)
Hi , Saya Mirul dan Syakila .
***
"Maafkan saya , Tirah .."
"Awak tak bersalah , saya yang bersalah ..."
"Ta..tapi , saya dah mungkiri janji kita Tirah ..."
"Dah jodoh awak dengan ila , siapa la saya untuk melawan takdir yang maha esa? Takpe , kali ini jodoh awak .. lain kali saya pasti akan jumpa 'Mr. Right' saya di UK nanti.. saya yakin.."
"Ma..maaf..kan saya Ti..rah"
Mirul tertunduk malu , masuk kali ini sudah dua orang wanita yang dia berjaya 'permainkan' .
"It's okay ... saya red....redha.."
Sedari tadi , Tirah langsung tidak memandang wajah Mirul . Sakit rasanya hati ini , sudah banyak kali hati ini dilukakan oleh Mirul . Kali ini lebih lagi , dia sanggup putuskan ikatan pertunangan mereka disaat akhir .
***
Flashback ~
"Ayang , act bie sebenarnya ..."
"Hmm , apa ?"
"Bie , tak ready lagi untuk bertunang . Iyelah , bie ni belajar pun tunggang macammana nak tanggung ayang ?"
Muka Tirah hampa , sekali lagi dia terpaksa 'memalukan' keluarganya lagi .
"Hmm , ayang ..?"
"Sudahlah bie , cukuplah . Ini pasal budak baru si Mila kan ?!"
"A...yang ... dengar dulu .."
Mirul cuba untuk memegang tangan Tirah , tetapi Tirah terlebih dahulu menangkis tangan Mirul .
"APA ?! MULAI HARI INI KITA PUTUS !"
Mirul terkedu , muka putih gedu Tirah sudah merah .
"AWAK INGAT HATI SAYA NI MAINAN ?! SUKA HATI AWAK AJEKAN NAK CAKAP BEGITU BEGINI ! AWAK MEMANG BODOH ! BODOH !"
Tirah berlari semahunya , dia tidak peduli dengan orang sekeliling . Kali ini , dia geram yang teramat sangat .
"Ti..t..Tirahh"
***
"Bye , awak .. Selamat tinggal , jaga diri tau kat UK tu"
"Awak pun"
"Saya doakan awak , jumpa MR.RIGHT awak"
"Thanks , saya doakan awak bahagia denga MRS.RIGHT awak .. Sekali lagi , kalau saya dengar awak lukakan hati WANITA . Siap awak , saya taknak awak lukakan mereka macam awak buat pada saya and Mila. Ila , take care. Saya doakan yang terbaik untuk awak dan Mirul , Tahniah and congrats.. and i've to go .. Salam alaik"
Tirah melambai-lambai dari jauh , Balai pelepasan Antarabangsa .
"Abang , Tirah tu cantik kan ?"
"A'ah , cantik gila"
"Apa ?"
"Can.. errrr .. aduhhhhhhhhhhhh sakit sayanggg !"
***
Dewan Kuliah UiTM , 11.30 Pagi .
Dush !
"Arghhh , kau ni ada mata ke tak nak langgar aku ?!"
"Eh , Syakila ! Macammana awak boleh ada disini ?"
"Mirul , bodohnya soalan kau .. AKU BELAJAR SINILAH !"
"Ohh , awak .."
"Ape ?"
"Course ape ?"
"Perakaunan ..."
"Eh , mungkinkah ini jodoh ?!"
***
3 Minggu Kemudian .
"Sya.. awak kan ade 'Someone special' tak dalam hati awak ?"
"Maksud kauu?"
'bodohnya akuuu ! diaa syok kat kau ?!'
"I mean , bf ke ape ke ?"
Syakila berjalan laju , muka Syakila merah padam .
"Ade"
Mirul tersenyum kambing .
"Siapa?"
Syakila senyum kembali tanpa memandang Mirul , Malu .
"Awak .."
Syakila terus lari , kali ini dia sudah 'lepaskan' apa yang terbuku di dalam hati.
***
Rumah Sewa Syakilah .
"Ila , kau rasakan Mirul tu macammana sepanjang kau 'bersama' dengan dia?"
"Hmm, entah .."
"Kau ni kan , EGO !"
"Ape ? Aku cuma .. cuma .."
"Cuma sukakan dia ?"
"..."
"Hello , SYAKILA !"
"Uhh , Ohhh .. Mila , hehe"
"Aku tahu, ila . Hati kau lembut , perangai kau pun lembut . Tipulah kalau aku cakap lelaki tk tergoda dengan kau , aku sure Mirul pun sama macam kau . Malu nak luahkan perasaan , kan ?"
"Hiks , Mila .. kalau aku ter'ambil' Mirul suatu hari nanti, kau marah tak?"
***
Weding Day , Mirul dan Syakila .
"Tahniahh , ila !"
"Eh , MILA ! Kau dari Johor ke ?"
"A'ah , baru sampai terus aku drive kesini tau .. Untuk kau , maaf tapi aku busuk laa"
"Aku dah nampak , kau kat sini .. pun dah cukup berharga bagi aku"
Syakila sebak , Mila terus peluk Syakila .
'ila , tipulah kalau aku cakap aku 'gembira' kalau kau ambil Mirul . Aku sebenarnya masih tunggu 'Mirul' dalam life aku tapi Allah dah takdirkan Mirul bukan untuk aku , ila . Aku harap kau boleh jaga Mirul baik-baik . Jadilah Isteri solehah , jadilah ibu yang penyayang .
Jadilah Air saat api sedang kemuncak , Jadilah api saat tanah mulai meletus sebelum terlambat .
ila , Thanks untuk Segalanya
Yang berbahagia :
Mila Si Gemuk'
Perlahan-lahan Syakila melipat surat itu air mata Syakila tidak boleh dibendung lagi , Pedih yang teramat . Tika bahagia mula menyapa , kini kau 'pergi' yang takkan kembali lagi .
"Sayang , mari balik .. Tak baik disini lama-lama .."
"Hah , baik bang .. Se..laa.mat.. tinggal Mila.."
Mirul menarik perlahan tangan Syakila , Syakila akur .
"Abang , nanti kita melawat lagi tau Mila disini.."
"Ok, abang Janji ! Dua bulan sekali , kita balik ke sini ok ?"
Proton Saga Mirul laju meluncur keluar , Sementara itu sempat Syakila melihat kearah kubur Mila yang masih merah lagi . Sedih yang teramat .
'setiap yang bernyawa pasti merasai mati'
Tuhan , terima kasih untuk 'permata' yang engkau pinjamkan
***
"Awak , sudikah awak menjadi pemenuh iman saya ?"
"A..pa ?"
Coming Soon .
Mr. Right di UK ?
'

No comments:

Post a Comment